Hogyan tud segíteni a művészetterápia gyerekek esetén?

Kisiskolások

A kisiskolás kor a helyes önértékelés, a kompetenciaérzés kifejlődésének időszaka. Ebben a szakaszban kerül iskolába a gyermek, válik le egyre jobban a családjáról. A gyermek igyekszik hatást gyakorolni a környezetére, olyan dolgokat tesz, amit mások jónak és értékesnek tartanak. A játék helyét átveszi a tanulás, amelyben már teret kap az állandó minősítés.

Az iskola teljesítménycentrikus intézmény, megkezdődik a versengés a kortársak között. A gyermek énképét a saját iskolai teljesítménye függvényében alakítja. Ha jól teljesít, akkor a hatékonyság, a kompetencia érzését éli át, ha nem, akkor kisebbrendűségi érzés, negatív önértékelés alakul ki.

Egyre több gyermek küzd beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel. Rosszul tanul, motiválatlan, nem érdekli semmi, nem tartja be a szabályokat, csúnyán beszél, verekszik. Vagy azért kudarcos számára az iskolai élet, mert nem tud beilleszkedni, visszahúzódóvá válik, sokat szorong. Gyakran fáj a feje, vagy a hasa, amikor iskolába kell menni. A gyerekek pedig sok esetben nem tudják elmondani, hogy valójában mi a probléma, mi bántja őket.

A művészetterápia módszere nagyon hatékonyan alkalmazható gyerekeknél is. A módszer nagyon illeszkedik a gyerekek világához, mivel az alkotófolyamat teret enged a kíváncsiságnak, az érdeklődésnek, a kreativitásnak, a szabad önkifejezésnek. Mai felgyorsult világunkban a gyerekeket nagyon sok külső inger éri, az emberi agynak pedig nem marad ideje és kapacitása arra, hogy ezeket a külső ingereket, információkat feldolgozza. Ennek következménye a kreativitás csökkenése, a belső élet elsivárosodása, a stresszes állapot.

A foglalkozásokon a gyerekek megtapasztalhatják azt, hogy itt mindenre van idő. Van idő az alkotásra, az alkotófolyamatban való elmélyülésre, a játékosságra. Ez előmozdíthatja, hogy a szorongó, gátlásos gyerekek oldódjanak, a magatartási zavarokkal küzdők számára is nyugtató, stabilizáló hatású. Maga az alkotófolyamat terápiás hatású. Fejlődik az önismeret, erősödnek az én-határok, tudatosulnak az érzések, és mindez egy biztonságos, nyugalmat adó környezetben történik. Miközben a gyermek átélheti a szabad önkifejezés, az öröm és a felszabadultságérzés élményét.

Kiskamaszok és kamaszok

A serdülőkor egy olyan időszak, amikor a fiatalok testileg, érzelmileg és szociálisan is jelentős változásokon mennek keresztül. Ez az időszak gyakran olyan természetes fejlődési krízisekkel jár, mint például a testi változások, az identitáskeresés, a szülőktől való eltávolodás, az iskolai teljesítmény és a baráti kapcsolatok átalakulása, az önértékelés és önbizalom kialakítása, az érzelmi-hangulati ingadozások.

Számos kérdés és gondolat foglalkoztathatja őket, amelyek az identitás, kapcsolatok, jövőkép és önmegvalósítás körül forognak:

  • Ki vagyok én valójában?
  • Mik az érdeklődéseim és értékeim?
  • Hogyan illeszkedem a világba?
  • Milyennek látnak mások?
  • Milyen pályát szeretnék választani?
  • Kik a valódi barátaim?
  • Mi a szerelem?
  • Hogyan a alakítsam és ápoljam a kapcsolatokat?
  • Hogyan válhatok függetlenebbé a szüleimtől?
  • Hogyan befolyásolja az online világ a kapcsolataimat és az önbecsülésemet?
  • Hogyan kezeljem az érzelmeimet?
  • Hogyan találhatom meg az önkifejezés módjait, például művészet vagy zene által?

Fontos megérteni, hogy ezek a folyamatok normális részei a személyiség fejlődésének, és a megfelelő támogatással és kommunikációval könnyebbé tehetők a serdülők számára.

Hogyan segítheti a kamaszokat a művészetterápia?

  • A kamaszok ebben az időszakban gyakran találkoznak olyan érzelmekkel, amiket nehéz szavakba önteni. A művészetterápia lehetőséget ad nekik arra, hogy vizuálisan, kreatív módon fejezzék ki ezeket az érzéseket, egy olyan biztonságos, elfogadó közegben, ami lehetőséget ad a feloldódásra, az önkifejezésre, önmaguk megismerésére, az öröm és a felszabadultságérzés átélésére.
  • Az alkotási folyamatban való elmélyülés segítheti őket a nyugodt állapot elérésében, a stressz és a belső feszültség levezetésében.
  • Olyan művészetterápiás eszközöket ismerhetnek meg, amelyek által új megküzdési stratégiákat fejleszthetnek ki, amik segíthetnek nekik megbirkózni a kihívásokkal és krízisekkel.
  • Az alkotások közös megbeszélése segíthet az érzelmek tudatosításában és megértésében.
  • A sikeres alkotások és a csoporttagok pozitív visszajelzései javíthatják önbizalmukat és önbecsülésüket.
  • A csoportos művészetterápia lehetőséget nyújt a másokkal való együttműködés gyakorlására. A közös kreatív tevékenységek révén szociális készségeik is fejlődhetnek.

A foglalkozásokon a dr. Antalfai Márta által kidolgozott Katarzisz Komplex Művészetterápia és a Kincskereső Meseterápia módszerével dolgozunk. Ez egy nagyon szelíd terápiás irány, amely az alkotás gyógyító erejét használja.

A foglalkozások tematikájában központi szerepe van a természetnek. Aktuális természeti környezetünkre való ráhangolódással indulunk el belső világunk felé, a relaxációt, verset, mesét, zenét segítségül hívva, hogy onnan a belső érzések, gondolatok utat találjanak majd a külső megformáláshoz. Mindezt változatos technikákkal, úgymint agyag, akvarell, olaj- és pasztellkréta, montázs és kollázs.

Elsősorban azoknak a kamaszoknak ajánlott, akik szorongással, kevés önbizalommal, önértékelési problémákkal, tanulási nehézségekkel küzdenek, akik számára az iskolai élet kudarcos, szüleikkel nehezen találják a közös hangot, gyakran lehangoltak, motiválatlanok, nehezen illeszkednek be kortársaik közé.

Fontos hangsúlyozni, hogy a művészetterápia nem pótolja az esetlegesen szükséges pszichoterápiát vagy pszichológusi tanácsadást. Azonban kiegészítő lehetőségként rendkívül hatékonyan támogathatja a kamaszok érzelmi és mentális egészségét a serdülőkor kihívásaival szemben.